Themanummer dyslexie staat online

05/11/2015

In dit tijdschrift werden deze 12 artikels gepubliceerd.

  • ICF in de klinische praktijk; een hype of een meerwaarde? Nadja Brocatus, Arteveldehogeschool Gent
  • Dyslexie in het hoger onderwijs. Maaike Callens en Wim Tops, Universiteit Gent en Universiteit Groningen
  • Als lezen een strijd wordt… Martine Ceyssens, zelfstandig logopediste, UC Leuven Limburg, opleiding Bachelor Buitengewoon Onderwijs
  • Dyslexie en fonologie: one size fits all? Elise de Bree, Research institute of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam
  • Executieve functies bij kinderen met dyslexie. Annemie Desoete en Frauke De Weerdt, UGent, Arteveldehogeschool Gent en
  • frauke.deweerdt@gmail.com
  • Onderzoek naar de leesvaardigheid en de leesattitude bij kinderen van 6 tot 12 jaar met en zonder dyslexie. Hilde Niessen en Ronny Boey, zelfstandige praktijk logopedie, Universiteit Antwerpen Faculteit Geneeskunde en Gezondsheidswetenschappen
  • Jongvolwassenen met dyslexie: wat werkt? Eline Van Kerckhove, Annelies Aerts, Ellen Meersschaert en Astrid Geudens, Thomas More - Code, expertisecentrum voor ontwikkeling en leren, Thomas More - opleiding toegepaste psychologie en Thomas More - opleiding logopedie & audiologie
  • Het ene kind met dyslexie is het andere niet… implicaties uit begrijpend leesonderzoek en spellingonderzoek voor diagnostiek en therapie. Christel Van Vreckem en Annemie Desoete, Arteveldehogeschool, opleiding Logopedie en Audiologie, EXPLO, Expertisecentrum Logopedie Arteveldehogeschool, ODC Leer+, Onderzoeks- en Dienstverleningscentrum Arteveldehogeschool en UGent
  • Hersenconnectiviteit in relatie tot lezen en leesproblemen: een diffusie MRI studie bij kleuters en volwassenen. Jolijn Vanderauwer, Pol Ghesquière, Jan Wouters en Maaike Vandermosten, Gezins- en orthopedagogiek, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen KU Leuven, Onderzoeksgroep ExpORL, Departement Neurowetenschappen KU Leuven
  • Vragenlijsten voor het inventariseren van de invloed van lees-en spellingproblemen op het dagelijks functioneren bij dyslexie of de ILSDF. Sabine Vandevelde, Sandrine De Coster, Maaike Callens en Hanne Vergauwen, Opleiding Logopedie en Audiologie, HoGent, faculteit mens en welzijn, vakgroep Educatie-Communicatie-Revalidatie, Universiteit Gent, Faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen, vakgroep experimentele psychologie en zelfstandig logopediste
  • Het M-decreet: antwoorden op enkele pertinente vragen van logopedisten. Theo Mardulier, Adviseur bij het Departement Onderwijs en Vorming en mede-architect van het M-decreet.
  • Algemene informatie: apps voor dyslexie, materiaalrubriek, belangengroepen, vraag-antwoordrubriek

Alle teksten vindt u hier.