TWEE NOODNUMMERS
Iedereen kent het noodnummer 112 en heeft dit nummer standaard in de smartphone zitten. Het tweede noodnummer dat elke logopedist moet opslaan is het nummer 03/722 12 00 van de VVL-infolijn. Op elke vraag, of dit over je statuut, een RIZIV-dossier, een probleem met een patiënt of collega gaat, … je bent bij de infolijn aan het juiste adres. Wij helpen je niet alleen snel en accuraat, onze adviezen zijn vooral ook juist. Iets wat we spijtig genoeg niet altijd kunnen zeggen van de vele adviezen die op sociale media circuleren. Als VVL-lid zit je goed en veilig door het VVL-infonummer 03/722 12 00 steeds bij de hand te hebben.
ZELFS EEN PANDEMIE KRIJGT DE VVL NIET KLEIN
Toen België op 13 maart in lockdown ging, schoot de VVL onmiddellijk in actie. Via onze digitale nieuwsbrieven werd de situatie op de voet gevolgd en werden concrete adviezen gecommuniceerd. We stelden beschermingsmiddelen ter beschikking, documenten voor ouders en praktijken.
We zorgden dat telelogopedie werd ingevoerd mét terugbetaling, de VVL onderhandelde met de overheid over compensatie via premie’s, de regeling van € 2,5 extra is verworven, we bekwamen aanpassingen in de nomenclatuur zoals de verlenging van akkoorden met 6 maanden extra, … In de maand april alleen al werden 20 nieuwsbrieven verstuurd om de VVL-leden te ondersteunen. De infolijn stond collega’s met raad en daad bij, in de crisisperiode zelfs 7/7. Kortom, crisissen zijn voor de VVL-uitdagingen.
VVL STAAT VOOR PROFESSIONELE DIENSTVERLENING
De VVL heeft een breed netwerk van adviseurs. Gespecialiseerde juristen, accountants, ICT-experten, ethici, contactpersonen bij ministeries, vertegenwoordigers in het RIZIV, afvaardigingen bij de Vlaamse overheid, … Voor elke vraag kan je als VVL-lid rekenen op het juiste en beste advies. Deze professionele dienstverlening maakt integraal deel uit van het VVL-lidmaatschap. Het is een geruststelling om op elk ogenblik voor elke vraag bij de VVL terecht te kunnen en op de beste expertise voor de oplossing van uw probleem te kunnen rekenen.
Informatie komt in diverse vormen naar de VVL-leden. Het tijdschrift Logopedie blijft een vaste waarde. Maar tegelijk zet de VVL sterk in op digitale informatie. De elektronische Nieuwsbrieven, de website en Facebook hebben reeds lang hun vaste plaats. Maar de VVL bouwt het digitaal aanbod steeds verder uit.
VVL GAAT MULTIMEDIAAL
Het Digicenter groeit, met SAMID bieden we praktische therapietools aan, via podcasts en de online webinars kunnen VVL-leden hun kennis up-to-date houden, het eigen profiel in “zoek een logopedist” wordt aangevuld met de gevolgde bijscholingen, de webshop biedt zeer regelmatig nieuwe materialen en publicaties aan, de vacaturedatabank wordt druk bezocht, … Kortom, de VVL investeert in digitalisering om de voordelen van het VVL-lidmaatschap steeds verder te optimaliseren.
SAMEN VOLHOUDEN MET SAMID
Elke logopedist beschikt over een uitgebreide materialenkast en een harde schijf vol zelfgemaakte oefeningen, de spelletjeskast puilt uit… en toch… Iedereen krabt soms eens in het haar bij het zoeken van geschikte oefeningen. Tijdens de eerste maanden van de coronacrisis, wilden we meer dan ooit een samenhorigheidsgevoel bij de VVL-leden aanwakkeren. SAMID (SAmen IDeeën Delen) was geboren! Op dit platform delen we gratis materiaal: van leden, voor leden. Ondertussen zijn er in de SAMID-map van het Digicenter ruim 200 boekentips, originele materiaalbijdragen, handige apps, boeiende zelfhulpboeken, en nog veel meer te vinden. En… fans van de SAMID-nieuwsbrieven weten dat er af en toe bijdragen beloond worden met een leuke prijs!
Met vriendelijke groeten
Het VVL-team